قیزیم ایسانا
قیزیم ایسانا
در مورد کودک نازنین مان آیسانا وتمام فرزندان زیبای سرزمین مان


ني ني سايت: افسردگي پس از زايمان (POSTPARTUM DEPRESSION) پس از وضع حمل به دلايل متعدد به ويژه تغييرات هورموني بروز مي كند. در دوران بارداري، ترشح هورمون زنانه شامل استروژن (ESTROGEN) و پروژسترون (PROGESTERONE) به طور چشمگيري افزايش مي يابد، اما بيست و چهار ساعت پس از تولد نوزاد، ميزان ترشح اين دو هورمون شديداً كاهش مي يابد و به ميزان ترشح اين دو هورمون قبل از بارداري بازمي گردد.

دلايل افسردگي پس از زايمان

پژوهش ها نشان مي دهد اين تغيير ناگهاني در ميزان ترشح هورمون ها يكي از دلايل اصلي افسردگي پس از زايمان است. لازم به تذكر است كه كاهش ترشح اين دو هورمون تا پيش از اولين عادت ماهيانه، پس از وضع حمل ادامه دارد. به اين ترتيب روان شناسان معتقدند فاصله بين وضع حمل تا اولين عادت ماهيانه پس از زايمان، بحراني ترين شرايط رواني - عاطفي زنان پس از وضع حمل بوده و احتمال ابتلا به افسردگي پس از زايمان در اين دوره 5 برابر است.

علاوه بر تغيير در ميزان ترشح دو هورمون استروژن و پروژسترون، ترشح هورمون هاي غده تيروئيد نيز دستخوش تغيير مي گردد و ترشح اين هورمون ها نيز به شدت كاهش مي يابد - تيروئيد غده بسيار كوچكي در جلوي گلو است كه در متابوليسم و تنظيم سوخت و ساز بدن نقش اساسي دارد - كاهش ميزان ترشح هورمون هاي غده تيروئيد نيز از ديگر علل ابتلا به افسردگي است كه با ايجاد علائمي چون بي علاقگي به هر چيز و هر كس، تحريك پذيري و تندمزاجي، احساس خستگي شديد، كاهش ميزان تمركز، بروز مشكلات متعدد هنگام خواب و استراحت، و افزايش وزن بدن مشخص مي شود. بنابراين لازم است تا بلافاصله پس از وضع حمل، با انجام آزمايش خون، ميزان ترشح هورمون تيروئيد كنترل شود.

پدران قبل از به دنيا آمدن فرزندشان بايد افسردگي بعد از زايمان را بشناسند

در اين مواقع همسران به عنوان حاميان عاطفي مي توانند در درمان مادر تازه نقش موثري داشته باشند و در ابتدا بايد اين افسردگي را به طور كامل بشناسند.

به زنان باردار توصيه مي كنيم كه همسران خود را در طي دوران بارداري در جريان تمام اتفاقات مربوط به روند بارداريتان بگذاريد و همچنين قبل از به دنيا آمدن نوزاد، همسر خود را در مورد افسردگي پس از زايمان مطلع كنيد. زيرا در  غير اين صورت نه تنها همسر شما از بيماري افسردگيتان مطلع نخواهد بود، بلكه امكان دارد، در بسياري به جاي كمك به درمان شما، باعث بدتر شدن شرايطتان شود.

مادران تازه نياز در اين دوران نياز به حمايت هاي عاطفي از اطرافيان خود از جمله پدر و مادر و به ويژه از همسر خود دارند. شوهر در بهبود شرايط زنش نقش موثري مي تواند ايفا كند.

براي بهبود افسردگي همسران با او صحبت كنيد

در دوران پس از زايمان علاوه بر تغييرات هورموني، همسر شما احساس ضعف بدني مي كند و اين ضعف بر شدت افسردگي وي اضافه مي كند.

همچنين بايد بدانيد كه همه مادران، به ويژه مادراني كه تولد نوزاد اول را تجربه مي كنند به تغييرات رفتاري چون: احساس دربند بودن و محدوديت، غم و اندوهي خاص، گريه كردن به ويژه به هنگام شير دادن يا خواباندن نوزاد، بي اشتهايي، اختلال در خواب و استراحت، عصبانيت و كلافگي، كاهش آستانه تحريك پذيري، بيقراري، نگراني و دلشوره و احساس تنهايي و بي كسي دچار مي شوند.

به همين دليل شما به عنوان پدر بايد وقتي را براي همسر خود كه به تازگي حس مادر شدن را تجربه كرده بگذاريد و از او بخواهيد كه در مورد احساساتش با شما صحبت كند. در موقع صحبت سعي نكنيد در مقابل او موضع بگيريد و نشان دهيد كه او را مثل قبل دوست داريد و در تمام صحنه ها همواره در كنارش هستيد.
 
پدر در تميز كردن نوزاد كمك كند

در بسياري از مواقع همسرتان به دليل ضعف نمي تواند تمام فعاليت ها را به تنهايي انجام دهد، به همين دليل توصيه مي شود كارهايي را كه نيازي به خود مادر نيست، شما به عهده بگيريد تا از خستگي او كاسته شود و اين امر به بهبودش كمك مي كند. زيرا حس تنها بودن را از او مي گيرد و هميشه اطمينان دارد كه كسي مراقب او و فرزندش خواهد بود. و حتما سعي كنيد برنامه هاي تفريحي براي همسرتان برنامه ريزي كنيد و حتي او را به بيرون و گردش ببريد تا احساس ناتواني نكند.

گروه تحقيقاتي ني ني سايت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.